12.3.2013

Kalorien määrästä asiaa ja sen vierestä...

Luin jotain kuntoiluun liittyvää blogia hetki sitten ja sen pohjalta aloin miettimään että syönkö tavoitteisiini ja liikuntamääriini verrattuna liian vähän?!

Noi 12kg painonpudotusta takana ja sairastettu syömishäiriö joka luojankiitos alkaa olemaan menneen talven lumia on kuitenkin jättänyt muhun lähtemättömän vaikutuksen. Pelkään syömistä, tai siis lähinnä pelkään että lihoan tai syön liikaa. Olen koukussa kalorien laskemiseen mikä sinäällään ei ole mielestäni huono asia ollenkaan... täten ainakin tulee laskettua että syön riittävästi. Aina välillä koitan olla laskematta ja kirjaamatta syömiäni kaloreita ylös mutta mielessäni ynnään ne automaattisesti. Olen jo niin tietoinen siitä että kuinka paljon kaloreita syömäni ruoat sisältää. 

Painooni olen tällä hetkellä tyytyväinen. Tavoitteena on siis kiinteytyminen sekä saada lisää lihasmassaa ja tiristää rasvaa ylos kropasta. 

http://mummila.net/varasto/vekottimet/av/  mukaan perusaineenvaihduntani on 1304kcal ja kokonaisaineenvaihdunta on matalimmillakin aktiivisuustasoilla 1862kcal/vrk.Tietysti nämä kalorit ovat viitteellisiä. Monen vuoden ajan olen pääsääntöisesti syönyt 1200kcal vaikka liikkunut reilusti ja sairaanhoitajan työ on myöskin fyysisesti aktiivista. Eli vajetta kertynyt noin -500 kaloria ja ylikin!!

Ainut tilaamani urheilu/naistenlehti on Fit, olen ollut lehden tilaaja jo useamman vuoden ajan. Fit-lehdessä oli numerossa 12/2012 juttu siitä miten syödä tavoiteiden mukaisesti. Eli minun tapauksessani valitsisin kiinteyttäjän ruokavalion eli tavoiteena on polttaa muutama kilo rasvaa aj tavoitella sporttisia lihasmuotoja. Tehokas kuntosalitreeni kasvattaa lehden tietojen mukaan kaksi kiloa lihasmassaa ja sulattaa tehokkaasti rasvaa. Kiinteyttäjän ei ole siis tarpeen syödä enempää kuin kuluttaa. 

Lehdessä kehoitetaan rajoittamaan hiilihydraattien määrää syömällä vähemmän leipää, riisiä, pastaa tai muita runsashiilihydraattisia ruokia.  Suurin osa hiilareista tulisi siis saada hedelmistä, marjoista ja kasviksista. Hiilihydraatteja sisältäviä aterioita tulisis syödä ennnen treeniä olevilla aterioilla. Proteiinia ja kasviksia pitäisi sijoittaa jokaiselle aterialle. Palauttava ateria max 1,5h treenin jälkeen, kiinteyttäjälle ja lihasmassaa tavoittelevalle suositellaan palautusjuomaan treenin jälkeen. Kiinteyttäjää kehoitetaan siis maltillisiin miinuskaloreihin? ELI?? Ei ainakaan niihin vajeisiin mihin olen tottunut...



Huhhuh siinä on mulle opeteltavaa... Tulossa siis ruokapäiväkirjaa :)







Ei kommentteja: